Jak na stres ve zkouškovém (2.díl)

A už je tu zase. Zkouškové. Den D. Jakmile ráno rozlepíte oči, nervozita vás vítá s otevřenou  náručí. Vstáváte z postele, nohy máte gumové a žaludek jako na vodě. To zas bude dneska den. A nebo nebude?

Stres rozhodně může negativně ovlivnit náš výkon u zkoušky a je tedy dobré umět s ním pracovat. V minulém díle jsme rozebrali situaci, kdy nám do zkoušky zbývalo dost času. Tento článek oceníte, pokud vás zkouška čeká poměrně brzy. Řekněme zítra.

Zákeřná otázka na úvod: „Není mi dobře, mám jít přesto na zkoušku?“

Než vám na ni dám odpověď, povím vám nejprve jednu osobní historku (dotyčnému se předem omlouvám za zveřejnění).

Sedím si takhle s dalšími asi sto studenty v přednáškové hale a soustředím se na psaní zkouškové testu. Jsem asi u páté otázky, když tu se spolužák přede mnou otočí, otevře batoh a… (Než budu pokračovat, měli byste vědět, že mi ten den nebylo úplně nejlépe. Bolela mě hlava a žaludek jsem měla lehce na vodě.) No tak tedy. Ten spolužák. Ten spolužák se otočí, otevře batoh a… vyzvrací se do něj. A to jakože dost.

Stát se něco podobného mně… Ne nechci si představovat, že se něco takového stalo mě. 

Nesmějte se. Fakt to není vtipný. Víte co mi dalo práci udržet v sobě po zbytek testu snídaní? Nechci si představit tu řetězovou reakci, kterou by to způsobilo. Takže odpověď na vaší otázku zní: Zvracejte prosím doma.

(zákulisní informace – studentská šeptanda ke mně po zkoušce donesla, že se učitelé u opravování divili, proč je ten test celý ulepený)

Ale dost tělních výměšků, pojďme se vrátit k tomu, proč jste tady. Stres a jak se ho zbavit.

Plánujeme ranní rutinu

Řekněme, že vaše zkouška začíná v 9 hodin ráno. Prvním krokem v boji s nervozitou je (vím, že to nechcete slyšet) brzké vstávání. Pokud budete v 8:30 pološílení a polonazí pobíhat po bytě s kartáčkem v puse a hledat čisté spodní prádlo, pak vám není pomoci. 

Plán zní jasně. Naplánovat plán. Ideálně si průběh rána promyslet ještě večer před zkouškou. Mozek miluje plány. Je to jako když dáte dítěti lízátko. Přestane pak dělat blbosti, které vás stresují.

Detailní program vaší ranní rutiny nechám na vás. Mé osobní tipy jsou: dát si sprchu, zacvičit si (ano, po ránu) nebo si můžete (pro klid duše) ještě v rychlosti prolistovat materiály ke zkoušce.

Mým rituálem je se každé ráno před zkouškou naložit do horké vany, ve které si listuji svými výpisky (ha! A mně radí, že mám cvičit!). Potom následuje vydatná snídaně – doporučuji si udělat například omeletu. Vajíčka vás rozhodně zasytí na delší dobu než sladký koláč od naproti z pekárny. A sami určitě z vlastní zkušenosti víte, jak se zkoušky mohou protáhnout.

Pokud si stejně jako já neumíte své ráno představit bez litrového hrnku čaje, je lepší snídat s dostatečným předstihem. Není nic horšího, než když vaše ledviny chvilku po začátku zkoušky vydají pokyn se tohoto litru čaje (okamžitě) zbavit.

Co si vzít na sebe

Zde je potřeba předem trochu tušit, jak moc formální oblečení se od vás očekává. Pokud nejste rození extroverti, zřejmě se nebudete rádi vyčnívat ve společnosti spolužáků v džínech, když sami máte oblek (a naopak).

Ideální je připravit si oblečení už večer před zkouškou. Určitě si jej i včas vyzkoušejte, neboť oblek a šaty, které jste měli naposledy v tanečních v šestnácti, vám opravdu již sedět nemusí.

Den zkoušky také není dobrý pro experimenty. Jednou jsem se na zkoušku vydala v nových lodičkách. Nemohla jsem udělat větší chybu. Nejen, že se mi podpatek zasekl mezi kostkami na chodníku (a já další dva kroky pokračovala na boso), ale už cestou do školy se mi vytvořilo několik puchýřů.

Podruhé jsem si oblékla fakt pěkné nové šaty. Většinu času při testu jsem ale věnovala stahování jejich dolního okraje, který se každou chvilku sunul výše a odhaloval víc než jsem plánovala.

Máte všechno?

Před odchodem z domu rozhodně zkontrolujte, že máte vše potřebné. Ideální je připravit si vše opět již večer před zkouškou. Záleží na typu zkoušky, ale já s sebou většinou nosím následující:

  • studentský průkaz, telefon, peněženku, klíče
  • psací potřeby (včetně náhradních)
    Dvě propisky či propisku s náhradní náplní. Já používám gelové rollery značky Pilot. Vyhovují mi především proto, že jsou gumovací. Pokud tedy v testu něco pokazím, nebo zaškrtnu špatnou odpověď, mohu to jednoduše napravit.Barevné propisky nebo fixy. Sama si na zkoušky nosím alespoň tři různé barvy (opět značky Pilot). V testech se mohou různé barvy hodit z důvodu přehlednosti. Počítáte-li třeba nějaký příklad, kreslíte diagram nebo vyplňujete tabulku. Jen pozor na červenou barvu, tu si pro sebe z nějakého důvodu vyhrazují učitelé.
  • čisté papíry
    Dle typu zkoušky se mohou hodit různé – čtverečkované, linkované či prázdné. Samozřejmě ne všude můžete použít vlastní papíry, přesto doporučuji si jich pár vzít s sebou.
  • malé pravítko
    Osobně si beru pravítko na všechny zkoušky (nejen matematické). Někdy jen potřebuji oddělit myšlenky a udělat vodorovnou čáru či načrtnout tabulku. U matematických předmětů používám pravítko třeba na dělání zlomkových čar (já vím, to už je trochu úchylný, ale zkuste to).
  • kalkulačka, různá větší pravítka, kružítka…
    Záleží samozřejmě na typu zkoušky.
  • USB (včetně náhradního)
    Čeká-li mě nějaká prezentace mého projektu či semestrální práce. Též doporučuji si obsah USB uložit někam na web. Využít můžete některou z cloudových služeb, jako je například Dropbox. Generálský efekt totiž funguje a USB, které fungovalo spolehlivě několik let, vám dá sbohem přesně v den prezentace.
  • materiály ke zkoušce
    (mohou to být vytištěné přednášky, výpisky, vypočítané příklady) – cokoli co vám přinese klid na duši
  • papírové kapesníky (nikdy nevíte, kdy se budou hodit)
  • malou láhev s vodou, žvýkačky (před ústní zkouškou si ji určitě ale z pusy vyndejte)

Jsem ve škole. Mám se učit ještě těsně před zkouškou?

Otázku vám vrátím. Uklidní vás, když si ještě těsně před zkouškou prolistujete učební materiály? Pokud ano, dělejte to. Pokud ne, nedělejte to. Opravdu žádná věda. Já si většinou materiály prolistuji ráno doma a do školy si je nosím už jen pro svůj dobrý pocit.

Zkrátit čas čekání na začátek zkoušky můžete také poslechem muziky. Co ale udělejte určitě, je odskočit si na záchod ještě tak 15 minut před začátkem.

To je tedy ode mě (zatím) vše.  Pokud máte nějaký vlastní tip, jak se zbavit nervozity, napište mi do komentářů níže. Příště se podíváme na zoubek nervozitě u samotné zkoušky.

Držím vám palce! Určitě dopadnete výborně.

Jsem lektorka osobní produktivity se zaměřením na vysokoškolské studenty. Své zkušenosti ze studií a učitelské praxe předávám ostatním vysokoškolákům a ukazuji jim, jak studovat efektivně, úspěšně a bez zbytečného stresu.

>> Více se o mně můžeš dozvědět tady.
>> Napsat mi můžeš na eliska@studuj-uspesne.cz.
>> Připoj se k ostatním úspěšným studentům na facebooku.
Komentáře