Víc testů pro každého studenta

Je to tu. Černé (přesněji #2c363f) na bílém. Eliška se zbláznila.

Nebo ne?

Tak schválně. Zamyslete se nad tím jak se učíte. Vsadím všechny svoje pastelky, že si vezmete skripta (poznámky, výpisky) a čtete je pořád dokola a dokola. Mám pravdu?

Jenže.

Takový přístup má hned dva VELKÉ problémy.

  1. Za prvé. Jak zjistíte, že už to umíte?
  2. Za druhé. Jak zjistíte, že už to umíte?

Aha.

Problém je v tom, že při takové stylu učení informace pouze přijímáte. A když pak ve škole píšete test, nemůžete si za nic na světě vzpomenout. Koukáte do testu. Víte, že to bylo na straně 42 růžově podtržené. A nic. Máte odpověď na jazyku, ale ne a ne se vymáčknout (vypláznout jazyk na souseda, aby odpověď přečetl, nefunguje).

Co s tím?

Při učení se musíme trénovat nejenom v ukládání (v tom věřím, že už jste za ta léta mistři), ale také ve vybavování. Nejlépe se na test připravíte tak, že si jich uděláte dvacet předtím (jo, pět je taky dobrý).

A navíc. Takové biflování zabírá hroooozně moc času (to mi asi dáte za pravdu).

Aby učení bylo efektivní, musíme…

  • Při něm vynakládat námahu. Je to tak. Ležení ve vaně se skripty v jedné ruce a vínem ve druhé vás nespasí. To není žádná námaha (to že některá skripta váží skoro metrák se nepočítá). Ideální množství námahy vynaložíte, když se budete testovat (a samozřejmě nepodvádět).
  • Musíte tomu dát čas. Další krutá pravda. Učení se naráz a na poslední chvíli je strašná ztráta času. Pracujeme přitom totiž jenom s naší krátkodobou pamětí. Ne nadarmo se říká, že biflování je jako bulimie. Nacpete se k prasknutí a pak z vás jde všechno nenávratně ven. Ve druhém týdnu semestru to ještě víte a ve zkouškovém už netušíte, která bije (povědomé?).

Co s tím?

Kromě testování je také potřeba učení rozložit a nechat mezi jednotlivými studijními bloky uplynout nějaký čas. Pak zajistíte, že se vám informace uloží i do té dlouhodobé paměti (sbohem bulimie).

Mimochodem. Důležitou roli při přesouvání informací z krátkodobé do dlouhodobé paměti hraje spánek. Během spánku se nám vyčistí dočasná krátkodobá paměť a informace se přesunou do té dlouhodobé. Navíc se tyto nové informace začnou propojovat s těmi, které jsme si již osvojili dříve. Ráno je tedy tak opravdu moudřejší večera. Ráno jsme si schopni vybavit nové problematické učivo často mnohem s menší námahou než den předtím.

Ale pozor! Jak vědci potvrzují a Matthew Walker píše ve své knize Proč spíme: Pokud spíte méně než šest hodin, pak se o tyto blahodárné účinky spánku okrádáte. Rozhodnutí, že se tedy budete učit celou noc místo spánku, napáchá tedy více škody než užitku.

Procesu, kdy mezi jednotlivými studijními bloky necháte uplynout nějaký čas, se říká rozložené učení (spaced repetition).

Pro rozložené učení můžete využít například systém využívající paměťové kartičky (flashcards). Ty jsou používány v metodě nazvané Leitnerův box, kterou (už v roce 1970) vytvořil německý vědec Sebastian Leitner.

Princip metody je následující:

Máte nějaké informace, které si potřebujete zapamatovat (snad je to správný předpoklad). Mohou to být definice, odpovědi na důležité otázky či cokoli dalšího, co vám přijde důležité.

Na jednu stranu karty napíšete to, co si chcete umět vybavit (například definice zobrazení). Zatímco na stranu druhou napíšete správnou odpověď.

Pak jen budete sami sebe testovat. Vtip je v tom, že budete hodnotit svůj výkon (objektivně, prosím).

Vybavili jste si správnou odpověď snadno? Dělalo vám to problém? Nebo jste si dokonce nevzpomněli vůbec? Podle toho jak odpovíte, dáte kartičku na jednu ze tří hromádek:

    1. umím dobře
    2. spíš neumím
    3. neumím

Kartičky z hromádky umím dobře potom opakujete méně často. Kartičky z hromádky moc neumím více často. A tak dále.
Kdykoli ovšem odpovíte špatně, pak odpovídající kartičku přesunete na hromádku neumím (ať  předtím byla kdekoli).

Kromě fyzického přístupu, můžete využít i spoustu (více či méně) moderních aplikací, které fungují na obdobném principu.

Za sebe mohu doporučit například aplikaci Anki. I přes to, že na první (i druhý a třetí) pohled nevypadá nic moc, tak nejlépe splňuje mé požadavky.

V příští článku se na přehled aplikací pro podporu rozloženého učení podíváme podrobně.

Do té doby… Studujte úspěšně!

Jsem lektorka osobní produktivity se zaměřením na vysokoškolské studenty. Své zkušenosti ze studií a učitelské praxe předávám ostatním vysokoškolákům a ukazuji jim, jak studovat efektivně, úspěšně a bez zbytečného stresu.

>> Více se o mně můžeš dozvědět tady.
>> Napsat mi můžeš na eliska@studuj-uspesne.cz.
>> Připoj se k ostatním úspěšným studentům na facebooku.
Komentáře